وبلاگ علی سواری

یادداشت، گزارش، تحلیل و روزمره‌نویسی

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

بدون حسین، خدا چه شود آخر عاقبتم؟

باور کنید ادا درنمیارم. قصد توهین و بی‌ادبی هم ندارم. واقعا اینجوری هستم. دست خودم هم نیست. ناخواسته دلم میسوزه. واقعا هم دلم میسوزه! آخه درد کمی نیست! درد که چه عرض کنم! خیلی بدبختیه! هر چند باورش سخته که همچین آدم‌هایی اطراف ما هست. ولی هستند آدم‌هایی که حسین(ع) را میشناسند و نه تنها دل بهش نبستند بلکه یک ذره هم دلشون برای مصائبش نسوخت. ما شاید نتونیم عقایدمون را عوض کنیم ولی دوست داشتند ساده‌ترین انسانیتی که میتونیم از خودمون بروز بدیم. همونطور که هستند از دین‌های مختلف عاشق اباعبدالله باشند چون محاله یک فرد حظی از انسانیت برده باشه و همچین شخصیتی را بشناسه ولی شیفته مرام و انسانیت این آقا نشده باشه. فقط خدا به دادشون برسه.

+ طنزترین بخش صدا و سیما اینه که عاشورا و اربعین را عزا میگیره و بینشون را به جشن و سرور میپردازه!
۳۰ آذر ۹۲ ، ۱۳:۱۳ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

دلمان گرفته زین جا...

سبکبالان خرامیدند و رفتند
مرا بیچاره نامیدند و رفتند
فقط شنیدن خوب نیست. خوندن هم گاهی جواب نمیده. باید بری ببینی. تا کربلا را در اربعین حسینی زیارت نکنی فایده نداره. عزاداری‌ها و گریه‌ها خیلی فایده نداره. من که نرفتم. اونهایی که رفتند میگند. میگند بری کربلا روضه‌ها را لمس خواهی کرد. چون اونجا همه چیز زنده است. همه چیز سر جای خودشه. فقط کربلا هم نیست! بری کوفه خانه مولا علی(ع) را هم ببینی اونوقته که پاهات سست میشه! اتاق حضرت زینب را خواهی دید! میری توش میشینی و زار زار گریه میکنی، آره بی‌بی گاهی همین جا نماز شبش را میخوند. حسن(ع) همین اتاق مینشست و به یاد مادرش گریه می‌کرد و...
اربعین نزدیکه خیلی از اطرافیانم راهی شدند و من خیلی بدبختم که نرفتم...
۲۸ آذر ۹۲ ، ۱۲:۵۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

با درد اشتیاق تو...

1. اولین باری که شعار «کلنا عباسک یا زینب» را شنیدم خیلی جا خوردم. واقعا من موندم بعضی از رفقا با خودشون چند-چند هستند؟ من و تو!؟ عباس! زینب!! بابا بی‌خیال...
2. بعد از یکی از مراسمات هیئت نوحه‌ای که مداح خوند را تا خونه زمزمه میکردم. آبجی کوچیکم وقتی منو دید شروع کرد با من خوندن! شوکه شدم گفتم تو این را از کجا شنیدی!؟ با خوشحالی گفت خیلی قشنگه این ترانه را عموپورنگ همیشه میخونه خیلی دوسش دارم!

+ |:
۲۴ آذر ۹۲ ، ۰۰:۴۵ ۱۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

خوزستان مظلوم تر از همیشه

لازم نیست اصولگرا باشی. یا اصلاح طلب. یا اصلا انقلابی باشی. اصلا لازم نیست حتی سیاسی باشی. کافیه خوزستانی باشی. یا اصلا چند سالی در خوزستان زندگی کرده باشی. تا متوجه بشی چی میگم. درباره ریشه یابی این همه ظلم و تبعیض نسبت به خوزستان تحلیل مستند خودم را دارم که ترجیح میدم اینجا چیزی دربارش نگم چون اثبات مفصلی داره. تبعیض علیه خوزستان فقط در زمینه اقتصادی نیست. در همه زمینه‌هاست. حتی در زمینه‌های فرهنگی! در تاریخ خوزستان یک بار نماینده‌های استان وجود خودشون را ثابت کردند و در اعتراض به این حجمه ظلم و تبعیض استعفای دسته جمعی دادند. یه عده‌ای احمقانه حرف میزنند و ادعا می‌کنند این استعفای دسته جمعی یه حرکت سیاسه! بخدا دروغه! چون در بین این‌ها سلیقه‌های سیاسی مختلفی هست. و از قومیت‌های مختلف. بیست و سی حرکت شجاعانه این‌ها را تحقیر میکنه و این را یک قهر عنوان میکنه! بخدا بحث این نیست. باور نکنید دعوا سر بودجه خوزستانه. این هست ولی این فقط یک بهونه است! فاجعه خیلی عمیقتر از این حرفهاست، اینکه بودجه خوزستان نسبت به بودجه‌های سایر استان‌ها بیشترین کاهش را داشته خیلی مسئله نیست. اینکه چرا بودجه استان‌های همطرازی همچون اصفهان چرا اینقدر کاهش پیدا نکرده مسئله نیست. مسئله تحقیر خوزستانه. مسئله اینه که میگند خوزستان لایق این نیست از کارون خودش استفاده کنه. مسئله اینه که مردم خوزستان را شایسته این نمیدونند که سود سهام فولاد خوزستان خرج خوزستان بشه و قرار خرج تهران بشه. یعنی دودش واسه ما سودش برا تهران. بخدا شوخی نمیکنم واقعا در بودجه 93 همچین چیزهایی هست! بودجه‌ای که برا پروژه انتقال آب کارون خرج میکنند. اینکه شبکه یک مناظره مسخره‌ای میذاره بین چندتا موافق دولت و یکی از مخالفان اصلی که از خوزستان هستند را دعوت نمیکنه یعنی اینکه داره تمام تلاشش را میکنه دای خوزستان به گوش کسی نرسه. ولی کور خونده.
۲۲ آذر ۹۲ ، ۱۷:۲۵ ۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

آب و هوای خوزستان منفی 100 درجه

این رویه از دولت رفسنجانی شروع شد. رویه ای با این منظور که خوزستان باید استانی فقیر و ضعیف باشه. شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگی در استان شکل گرفت ولی تنها دود و زباله بود که عاید این استان شد. خاتمی این رویه را تغییر نداد. احمدی‌نژاد در ابتدا ادعا کرد می‌خواد این قانون نانوشته را تغییر بده و کلی رجز خوند. ولی باز هم از میون سایر استان‌ها بودجه استان خوزستان نسبت مناسبی نداشت. و الان دولت روحانی قصد داره همون رویه دولت هاشمی را محکم‌تر دنبال کنه تا حتی اون کارهای کوچکی که احمدی نژاد برای خوزستان انجام داد هم نیمه کار باقی بمونه. خوزستانی که 80 درصد درآمد کشور را تامین میکنه. خوزستانی که الان آمار بیکاری درش محرمانه عنوان میشه. حالا دولت روحانی مصممه که آب این استان محروم را هم به فلات مرکزی ببره تا ثابت کنه چیزی کم از هاشمی نداره.

+ ترجیح میدم اگر روزی یک غلط اضافی کردم عذرخواهی نکنم تا اینکه به شکل اعصاب خوردکنی عذرخواهی کنم، طوری که هم خودم را هم خار و خفیف کرده باشم و هم شخص مقابلم را ذله! قابل توجه طرفداران غلط کردیم‌های فیسبوکی!
۲۱ آذر ۹۲ ، ۱۲:۵۹ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

مکتوب پلاس

+ میگند وقتی کسی را میخوای معتاد کنی طی چند مرحله به طور رایگان مواد بهش بده، بعد مدتی کارش به جایی خواهد رسید که حاضره تمام خونه و زندگیش را بفروشه تا یه خورده بهش مواد بدن.
+ احساس یک کشور جنگ زده‌ای دارم که به اون 6 ماه آتش بس دادند. حالا به شیخ حسن مربوطه که بره تو سنگرش استراحت کنه، یا خودش را برای بعد از آتش بس آماده کنه.
+ اون چند هزار بی‌ادبی که رفتن فیسبوک «مسی» و جسارت کردند را ترجیح میدم به اون چند هزار نفری که به نیابت از مردم ازش عذرخواهی کردند.
+ پلاس اولی اصلا به این ربط نداشت که اوباما گفت از 80 میلیارد دلار ایران فقط 4 میلیاردش را طی یک بازه زمانی را آزاد می‌کنیم، اصلا!
۱۸ آذر ۹۲ ، ۱۹:۲۰ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

دوستی

بعضی از دوستی‌ها بدجور ریشه می‌گیرند. طوری که هر کاری بکنی این دوستی تموم بشه ولی بی‌اختیار آخر یه روز این دوستی دوباره از سر گرفته میشه. یه سری دوستی‌ها با اینکه خیلی با ارزش هستند هر کاری بکنی ریشه بگیرند ولی نتیجه نمی‌گیری. بعضی از دوستی‌ها دلی هستند و بعضی‌ها عقلی. بعضی از دوستی‌ها انتخابی هستند و بعضی از دوستی‌ها غیر انتخابی و ناخواسته درشون قرار میگیری. یکی از آرزوهام این بوده که دوستی انتخاب کنم عمیق و ریشه‌ای که هم با دل جور باشه و هم با عقل.

+ مکتوب کوچولی من یکی از همون دوستاست. مکتوبی که امروز الکی الکی دو ساله شد.
۱۸ آذر ۹۲ ، ۰۶:۰۸ ۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

استرداد

فیلم استرداد قطعا فیلم خوب و تاثیرگذاریه خصوصا اینکه تاریخی؛ به شرطی که یک آدم بدبین با نام منتقد نیاد آخرش همه بافته‌هاش را پنبه کنه.

+ حمید فرخ‌نژاد را فقط در «دموکراسی تو روز روشن» و «گشت ارشاد» دوست داشتم.
۱۳ آذر ۹۲ ، ۰۸:۲۱ ۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

ادب مرد به زدولت اوست

از چند خصوصیت رییس جمهور خیلی خوشم میاد؛ یکی اینکه دائم به ملاقات خانواده شهدا میره. ایشون این کار را حتی اگر تبلیغاتی هم انجام بدن به نظرم خیلی ارزشمنده. و یکی اینکه احترام ویژه‌ای که به مادر پیرش میذاره. بخاطر این دو خصلت حاضرم برم دستشو ببوسم. ولی حیف که خیلی اشرافیت‌زده است و اشرافی‌گری را داره باب می‌کنه حیف...

+ از بین اهدای خون و حجامت، حجامت را انتخاب کردم. منطقی‌تر به نظر میرسه.
۰۹ آذر ۹۲ ، ۱۱:۴۸ ۱۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

نعلت به رایتل

خدا نعلت کنه اونیه که بهم گفت واسه اینترنت رایتل بخرم.

+ شنیدید میگن وقتی عاشقی گریه می‌کنه خرها براش ماع ماع میکنند؟ مدتی به امر شریف ماع ماع کردن مشغولم.
۰۷ آذر ۹۲ ، ۲۱:۴۹ ۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

اینم یه نظره

کدوم بازی برد-برد!؟ وقتی برد اونها باخت ماست. اگر ما ببازیم اونها احساس پیروزی بشون دست میده. این را به زبان هم میارند.

+ تا حالا دیدید در یک مسابقه کشتی در آن واحد دو نفر برنده بشند؟
۰۶ آذر ۹۲ ، ۱۷:۲۸ ۱۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

...

حرفهاش تو کتم نمی‌رفت ولی مثل همیشه حق به جانب بود. رفتم روبرو آینه و هر چی بم گفته بود رو تکرار کردم. میخواستم بدونم مشکل از منه یا اون!

+ ولش کن...
۰۵ آذر ۹۲ ، ۱۷:۴۰ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

فرصت‌ها و تهدیدهای دینداری

*اصل تربیتی وجود داره که میگه عامل موفقیت هر فردی میتونه عامل اصلی شکست همون فرد بشه.
  اسلام در بسیاری از موارد عامل اصلی موفقیت و پیشرفت افراد و حتی جوامع و ملل مختلف شد. ایضا در بسیاری از موارد اسلام عامل اصلی انحطاط و حتی مرگ یک سری افراد و یا جامعه شده.
  برای مثال هر پله میتونه عامل صعود ما باشه. ولی همون پله میتونه عامل اصلی مرگ ما باشه؛ اگر بلند باشه و خدای نکرده ما ازش سقوط کنیم. عبرت‌های تاریخ هم همین را ثابت میکنه که یک فرد مسلمان واقعی میتونه بالاترین درجات انسانی و اخلاقی و علمی را فتح کنه. و همچنین یک مسلمان اگر برداشت سطحی از دین داشته باشه و از اسلام جدا بشه ظریفت بد شدنش بیشتر از حد معموله. تا جایی که کودک شش ماه‌ای را در آغوش پدرش سر ببره. که حتی یزید هم از شنیدن خبرش تعجب کنه!

+ کاملا بی‌ربط: در کربلا و دفاع مقدس هم همین منطق [برد-برد] حاکم بود! (از افاضات نهاوندیان در گفتگوی خبری)
+ بعضی‌ها صلاحیت دوستی و رفاقت را ندارند، ولی بعضی‌ها لیاقت دوستی را ندارند. از اینها حذر باید کرد.
۰۴ آذر ۹۲ ، ۲۱:۲۴ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

دخترکان شایسته یا بازیچه!؟

گاهی به این فکر می‌کنم خوارج کاری جز برگزاری مسابقه برای پیدا کردن خوشکل‌ترین و خوش اندام‌ترین زن دنیا ندارند! این یاهو خفمون کرد از بس اخبار این مسابقات را تو صفحات اولش گذاشت. یعنی باید برای زیبایی زن هم شاخصه به دنیا تحمیل کنند!؟

+ «در غلتان» در مقابل «آب نبات» واقعا جای تبریک داره. شاهکار از این بالاتر؟
۰۳ آذر ۹۲ ، ۱۳:۳۲ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری