وبلاگ علی سواری

یادداشت، گزارش، تحلیل و روزمره‌نویسی

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۰ ثبت شده است

وحدت یا اختلاف حوزه و دانشگاه

سازمان روحانیت در مقابل دانشگاه بی بخار! رهبری در حوزه به عهده مراجع تقلید است و رهبری در دانشگاه به عهده خود فرد است. حوزه با پروسه اهدافش را دنبال میکند و دانشگاه در پروژه. حوزه سعی میکند حقیقت نگر باشد و دانشگاه واقعیت نگر. تمام اعتبار و حوزه به خاطر اسلام است و تمام اعتبار دانشگاه بخاطر دانش و تجربه اش. حوزه مقید است و دانشگاه بی قید! حوزویان اسلام گرا هستند و به نظر من اکثر دانشگاهیان ملی گرا. حوزه خدامحور است و دانشگاه انسان محور. نفوذ دانشگاه در جامعه روز به روز وسیع تر میشود و نفوذ حوزه های علمیه در قشری از جامعه روز به روز عمیق تر. حوزه های علمیه ضد غرب اند و دانشگاه ضد عرب. و البته زبان اصلی کتب حوزویان عربی است و زبان اصلی کتب دانشگاهیان انگلیسی. یا بهتر بگویم که حوزه فرهنگ اسلام را که در بین عربها متولد شد را بالاترین فرهنگ میداند و دانشگاهیان زندگی غربیان را عالی ترین و انسانی ترین نوع زندگی میدانند. سنتی ترین قشر جامعه را در حوزه های علمیه میابی و مدرن ترین قشر جامعه را دانشجو. حوزه عوام مردم را بسیار احترام میکند و محور فعالیتش را آنان میداند ولی دانشگاه نخبه ها را محور جامعه میداند و نخبگان را انسان های درجه یک میداند. تعداد طلبه های علوم دینی بسیار کم است و تعداد دانشجویان بسیار زیاد. قدمت حوزه هزار و چهارصد سال است و قدمت دانشگاه در ایران کمتر از یک قرن. حوزه های علمیه را بنیاد گرا میدانند و دانشگاهیان را کثرت گرا. جنس اصلی نگاه حوزه به اطراف خود معنوی است و جنس اصلی نگاه دانشگاه به اطراف خود مادی. حوزه فوق العاده سخت کوش است و دانشگاه فوق العاده راحت طلب. حوزه آرمان گراست و مثلا برای ظهور منجی برنامه ریزی میکنند و آن را عملی میکنند و دانشگاه تا دلت بخواهد دنیا گرا است. حوزه خود را پدر جامعه میداند و دانشگاه خود را فرزند جامعه. حوزه دانشگاه را فرزندی مغرور و خود سر میداند و دانشگاه حوزه را پدرخوانده ای نالایق. قدرت دافعه حوزه بسیار قوی است و قدرت جاذبه دانشگاه از آن قوی تر. ضداستکبار ترین قشر جامعه حوزویان هستند و ضد استبداد ترین قشر جامعه دانشگاهیان.

+ دو روز پیش وحدت حوزه و دانشگاه بود. نمیدانم این وحدت حوزه و دانشگاه چیه و چه کسی برای اولین بار نظریه اش را داد. ولی این واقعیت دارد که زمانی در ایران این دو قشر چیز جدا شده از هم نبودند. مثلا همانگونه که شیخ بهایی یک عالم دینی بود یک دانشمند هم بود. ابو علی سینا در عین اینکه عالم دینی بود پزشکی حاذق بود. و تقریبا در دوره ای همه دانشمندان ایرانی عالم دینی هم بودند. ولی اکنون؟! نمیخوام درباره این دو طیف جامعه به صورت مطلق نظر بدم ولی عقیده من درباره عامه حوزویان و عامه دانشگاهیان این بود که خوندید.

۲۹ آذر ۹۰ ، ۱۴:۴۷ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

زندگی کودکانه

دوس دارم نظرتون رو درباره زندگی کودکانه و خصوصا تصویری زیر بدونم

زندگی کودکانه
+ دیدن تصاویر کودکانه بدجور روح آدم رو جلا میده (:
۲۸ آذر ۹۰ ، ۰۶:۵۰ ۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

جایزه

در اهواز برنامه پیاده روی دسته جمعی میگذارند بعد به حاضرین می خواهند جایزه بدهند. مجری می گوید جایزه ویژه ما 1200 سفر زیارتی به علی بن مهزیار؟!؟!!!

+ بی وجدان لااقل قبل از ویران کردن بقعه اش این جایزه را تعیین میکردی! به قول بچه ها این مملکته ما داریم؟ :دی
۲۸ آذر ۹۰ ، ۰۶:۴۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

بازیگر

من بازیگر نیستم
                      پدرم هم بازیگر نبود!
اما بسیار دیده ام که با احساس و عاطفه یک انسان بازی می کنند.
نمونه اش همین...
فقط همین را بگویم که تصمیم گرفتم دیگر بازیچه کسی نشوم.

بگذریم! داشتم چه میگفتم؟ ها!!! ادامه مطلب راحتمابخوانید

+ همین عنوان را در کوچه های بغلی بخوانید
+ اعضای کوچه پس کوچه ها این لینک رو حتما ببینند. یه سوپرایزه :دی

ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۰ ، ۱۶:۵۳ ۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

دیه

نرخ دیه مصوب سال 90
ضربه ای که موجب خونریزی سطحی شود: 9.000.000 ريال
ضربه ای که باعث کبودی شود: 4.500.000 ريال
اوردنگی: 1.820.000 ريال
قفا:  1.440.000 ريال
سیلی:  720.000 ريال

+ برگرفته از سایت ستاد دیه
+ به هر حال همه ما یه روز یا میزنیم و یا میخوریم گفتم دیگه قیمت ها دستت باشه :دی
۲۵ آذر ۹۰ ، ۱۲:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

یهود

دو شخص هستند که نسبت به یهودیها خیلی هشدار دادند. یکی خدا در قرآن کریم که به نظرم چند صد آیه دربارشون گفته. خیلی هم به مسلمونها توصیه کرده که مواظبشون باشید که اینها تا شما رو از دینتون خارج نکنند ول کن نیستند و نسبت به حیله ها و روحیات پلیدشون خدا به مسلمون ها خیلی هشدار داده. یکی هم مرحوم هیتلر بوده که نسبت به قوم یهود خیلی حساس بود و میشه گفت ازشون متنفر بود. البته ایشون خر شد و زد چند میلیون نفرشون رو اعدام کرد. (:

+ یجور دیگه هم میشه بهش نگاه کرد که حرف خدا درباره یهود رو مسلمون ها نفهمیدند مگر هیتلر که آلمانی بود و کلی هم جوگیر بود.
+ به هر حال قوم یهود خونریزترین، فاسدترین و مارمولک ترین نسل بشر هستند
:-&
۲۵ آذر ۹۰ ، ۱۲:۱۳ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

جمعه

حاج آقای اَخَوی عزیز! خداوند باری تعالی (اللهم صلی علی مٌحمّــــــــد وآل مٌحمّــــــد و عجل فرجـــــــهٌم) روزهای جمعه را تعطیل فرمودند که شما و امثال شما تشریف ببرید نماز جمعه نه اینکه خدای ناکرده به آشنایان و فامیل سر بزنید و مهمانی بروید!

+ همینجوری خورد به ذهنم :P

۲۵ آذر ۹۰ ، ۱۲:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

اصلیتم

بعد از عمری زندگی با عزت و شرافتمندانه جدیدا کشف کردم که اصلیت من خرمشهری هست و نام خانوادگی اجداد من هلالی بوده. یعنی اینکه جد بزرگم (چهارتا پدر برو بالا) از خرمشهر فرار میکنه و به یکی از روستاهای اطراف اهواز نزد یکی از طوایف پناهنده میشه. خلاصه اینکه از اون زن میگیره و نام خانوادگیشو از اون ها میگیره.

+ من که فراری نشدم خوبه که لااقل جدم فراری بوده :دی
+ حدس زده بودم عبدالرضا هلالی با ما یه نسبتی چیزی داره
۲۳ آذر ۹۰ ، ۱۳:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

تز جدیدم :دی

هر افراطی تفریطی در مقابل دارد. چرا که گاهی میخواهیم تندرو نباشیم کند رو میشویم. یا اینکه نمیخواهیم کند رو شویم تندرو میشویم. بهتر است به فکر شناخت هویت خود باشیم نه مقابله با هویت دیگران.
۲۲ آذر ۹۰ ، ۱۴:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

جاسوسی

وقتی ایران اون هواپیمای جاسوسی رو از آسمون گرفت حرفی نزد. و منتظر شد خود آمریکایی ها اولین عکس العمل رو نشون بدند. این حرکت خیلی با دقت بود. چرا که اگر همون اول این موفقیت را رو می کرد امکان داشت آمریکایی ها محکم به تکذیب اون بپردازه و اون وقت توپ به زمین ایران برمیگرده. ولی صبر کرد تا خودشون بگند که هواپیمای گمشده داریم کسی پیداش نکرده؟

+ ایران خیلی خوب و به وقت برگ برندشو رو کرد  (:
۲۲ آذر ۹۰ ، ۱۴:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

مرگ

بعد از مرگ انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند:

1. یا همیشه در جهنم اند ماندگار می شوند
2. یا اینکه مدتی معین رو در جهنم میگذرونند

دسته سومی هم وجود نداره :دی

۲۱ آذر ۹۰ ، ۱۶:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

بنیادگرایی

دیگر قلم نمیتواند گره ای از گره های انسان باز کند
            برای من یک لیتر بنزین و یک کبریت بیاورید
              و گرنه با کلاشینکف میان مردم می روم!
(-_-)
۲۱ آذر ۹۰ ، ۱۵:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

عاقل

عاقل ده خصلت نیک دارد:
سکوت، خوشرویی، فروتنی، صداقت، عمل نیک، تفکر، عبرت آموزی، خضوع، یاد مرگ، و کوچک شمردن خویش.
که من فقط آخری را دارم! البته گمان کنم!

+ آرشیو

۲۰ آذر ۹۰ ، ۰۸:۳۰ ۳۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

شروع یک دوستی ماندگار (:

مکتوب؛ محلیه برای ثبت روزنوشته هام. و چرا وبلاگ قبلي را رها كردم؟ چون پرو‍ژه چراها و پرسش ها به پايان رسيد. البته به جز اين از وبلاگ قبلیم زده شده بودم. فضای دلگیرش آزارم داد. خصوصا اینکه خیلی از دوستان و اعضای خانوادم آدرسش رو پیدا کرده بودند و اونو میخوندند. بخاطر همین نمیشد به راحتی هر چی که دوس داشته باشم رو به شما بگم. البته با وجود همه این حرف ها دوس دارم اولین نفری که بخونتم مامانم باشه(:

+  اسمشو دوس دارم، وبلاگمو میگم (؛
۱۹ آذر ۹۰ ، ۱۶:۲۳ ۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری