وبلاگ علی سواری

یادداشت، گزارش، تحلیل و روزمره‌نویسی

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است

نقد روز 1

چرا؟ ... نه! ... واقعا چرا؟

سر نوشت: تصمیم نداشتم این پست رو الان بذارم. اصلا می خواستم درباره موضوع دیگه ای از شما چند تا سوال بپرسم. ولی یهو تصمیم گرفتم درباره موضوعی که مدتیه مشغله ذهنیم شده با شما حرف های مهمی درمیون بذارم. این نوشته دیدگاه منه. منی که بزرگترین مسئولیتی که تا حالا داشتم مدیریت وبلاگمه!! پس هر چی دوس دارید بگید.

افغانستان

امروز تصمیم دارم که به قول افغان ها گفتاری را درباره کابلستان نوشته کنم.

تاریخش، زبانش، فرهنگش مو نمی زند با ایران چند قرن گذشته. تا حدود 4 قرن پیش بخشی از ایران بود. اگر طالبان و آن جنگهای پی در پی نبود هراتش عِدلِ اصفهان خود ماست. افغانستان زمانی مرکز دانش و علم بوده. و  الان چی؟ اینک جزو فقیرترین و ضعیف ترین کشورهای دنیاست. مرکز است برای ترور و وحشت. منبع مواد مخدر و پایتخت بدبختی است. و در مقابل مردم ما با آنها چگونه اند؟ مجسمه غرور! تکبر و خودبرتربینی. البته این غرور و خودبرتربینی مان نسبت به همه کشور های همسایه (خصوصا کشورهای عربی) وجود دارد. ولی فعلا شاهد مثالم افغانستان است. در حالی که ما تا چند دهه پیش وضع مان بدتر از افغانستان کنونی بوده. در همین چند دهه اخیر است که ایران سرعت پیشرفتش زیاد شده که بیشترش هم صدقه سری نفت است! پس ریشه این غرور در چیست؟ به گونه ای که وقتی یک جوان ایرانی بخواهد به دوستش کلمه توهین آمیزی بگوید او را افغانی صدا میکند! ما به چه افتخار میکنیم؟ به چه چیز خودمان می بالیم و با آن به مردم کشورهای همسایه فخر می فروشیم؟ چگونه در ایران این همه کرامت نفس افغانی را لگد مال میکنیم و از خدا هیچ ترسی نداریم؟ من یاد ندارم افغانی را دیده باشم که وارد ایران بشود و گدایی کند. معمولا هم به کارگری و کارهای سخت میپردازند. بعد میبینیم مسئولانمان در کمال وقاحت می گویند افغانی ها n مقدار از فضای کار را اشغال کرده اند! انگار جوانان ایران دغدغه ی کارگری و حمالی دارند. در حالی که مشکل ما بیشتر لیسانسه های بیکار است نه بیسواد های بیکار.

معمول این است وقتی شخصی به زمین میخورد دست او را میگیرند. دست گیری پیش کش!  چرا ما این همه بر سر این بر زمین افتاده میزنیم؟ اگر کشور افغانستان جزو کشورهای ثروتمند بود باز هم با آنها اینگونه رفتار میکردیم؟ یعنی ارزش انسان ها را براساس ثروتشان مقایسه میکنیم؟ پس ما چه فرقی با اسرائیل و آمریکای بی تربیت داریم؟ آیا باور دارید علاقه ای که مردم افغانستان به ایران دارند بیشتر از علاقه ایرانیان به کشورهای اروپایی است؟ این روحیات ملی پرستی که ما را این همه مغرور کرده از کجا وارد شده است؟ این منفعت پرستی آیا در تاریخ ایران هم ریشه دارد؟

حرف های من ربطی به کمک های مالی دولت ندارد که شاید هم غلط باشد. حرف من با مردمی است که غرور ملی و ناسیونالیستی شان روزی آنها را به زمین خواهد زد. هم در این دنیا و هم در آن دنیا. و اینک به مدد آمریکا و سازمان ملل انسان دوست افغانستان تبدیل خواهد شد به مرکزی برای صادرات مواد مخدر و ترور به ایران. حالا باز بگویید چراغی که به خانه رواست به همسایه  و برادرمان هم حرام است. و این نهایت ادعای ما در فرهنگ انسانی است.

ته نوشت: شاید این بحث رو به گونه ای دیگه ادامه خواهم داد. درباره افغانستان تصاویری رو آماده کردم. حتما ببینید.

+ اگه گفتی فردا (28 تیر 88 ) چه روزیه؟ هر که بتونه درست حدس بزنه رمز اصلی وبلاگمو بهش میدم. مهلت ارسال آثار نهایتا تا فردا قبل از غروب!!


+ مهلت ارسال آثار پایان یافت هیشکی جواب درست رو نداد.  البته بعضی ها جواب های جالبی دادند. شکلات گفت که امروز روز آزاد سازی اس ام اس ِ ، کیبورد به دست گفت امروز روز پایان جام جهانی بوده. عزیزان دیگه ای هم گفتند که روز تولد من یا تولد وبلاگمه. ولی همه اینها غلط بوده

جواب درست اینه که پارسال دقیقا در همچین روزی من ـنـظـریـهـ دویـــــدگـــــــے رو کشف کردم! این نظریه سرآغاز تحولی در ایران شدالبته در 2 مرداد من این رو در وبلاگ قرار دادم. در آینده نه چندان دور یک سری دیگه از نظریات ارزشمند خودم رو ارائه خواهم داد مهمترینشون هم نظریه ارزشمند انسان های حوالیلایی ِ که تا ماه آینده ارائش میدم

۲۶ تیر ۹۰ ، ۱۸:۰۰ ۳۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

نیمه شعبان


از اینکه عاشق تو ام، حس غرور میکنم...

آقای من! چه عجیب است کسانی که خدا را باور دارند ولی به آمدنت شک دارند. آری! اگر تو نیستی وجود خدا هم قابل تردید است. و جهان فاقد اندیشه، فاقد هدف، و انسان تاریک و بدون امید، و بدبختی؛ بی پایان خواهد ماند.
ای آخرین ذخیره آسمان، تولدت مبارک...

۲۵ تیر ۹۰ ، ۱۱:۵۰ ۲۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

خرج و مخارج ضروری زندگی

ضربه ای که موجب خونریزی سطحی شود:    9.000.000 ريال

ضربه ای که باعث کبودی شود:                    4.500.000 ريال

اوردنگی:                                                 1.820.000 ريال

قفا:                                                        1.440.000 ريال

سیلی:                                                     720.000  ريال

برگرفته از سایت ستاد دیه +

پی نوشت: نرخ دیه های مذکور برای تمام سنین و خانمها و آقایان مقطوع است. چانه نزنید لطفا!!

این را هم بخوان

۲۲ تیر ۹۰ ، ۲۳:۳۵ ۲۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

Persian Gulf Font

تقریبا یک سال پیش من و چند تا از دوستانم تصمیم گرفتیم در زمینه فونت فعالیت کنیم. همون اول تصمیم گرفتم فونتهایی که طراحی میکنم ماندگار زیبا و با عناوینی تاثیر گذار باشه. هرچند که دیگه زیاد برای ادامه فعالیت انگیره نداریم. چون کار سخت و کم بازده ایه. اول تصمیم گرفتیم خودمون برای فروش محصولاتمون اقدام کنیم ولی ما تجربشو نداشتیم. و فعلا منتظر جواب نهایی شرکت مریم سافت  هستیم.

در اینجا یکی از 15 طرح خودم رو معرفی میکنم. طراحی و اجرای این فونت با الگو گیری از یک فونت انگلیسی بر روی برنامه فونت کریتور کامل توسط خودم بوده. و امیدوارم در آینده نه چندان دور برای دانلود در وبلاگم قرار بدم.

  • فونت Persian Gulf (خلیج فارس) دارای 2 حالت بریده و معمولی در استایل ضخیم (Bold) می باشد دارای حروف ترکیبی ، بیش از 200 عدد اعراب کامل و کنترل فضای بین حروف (Kerning) می باشد و فعلا 3 زبان فارسی ، عربی و انگلیسی را به طور کامل پشتیبانی می کند  که درصددیم چندین زبان مهم دنیا را به آن اضافه کنیم تا فونتی معتبر و جهانی گردد. این فونت در برنامه هایی که open Type ساپورت هستند بطور کامل عمل می کند. از دیگر ویژگی های خاص این فونت داشتن حدود 500 symbol (شکلک و نماد برداری) است. برای مشاهده تصویری از این خط اینجا را کلیک کنید.

۲۱ تیر ۹۰ ، ۰۹:۱۳ ۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

خاطرات کنکوری آن هم از جنس آزاد!

دیروز که رفته بودم کنکور بدهم اتفاقاتی روی داد که سختم آمد برایتان تعریف نکنم. لطفا با دقت تمام بخوانید.
ساعت 3 بعدظهر بود که دوستم آمد پی من تا با هم برویم کنکور دانشگاه آزاد اسلامی را بدهیم. دانشگاهی که با عنوانش هم مشکل دارم. یک طرف نوشته اند اسلامی که معنایش همان تسلیم شدن است و طبیعتا همراه با محدودیت و یک طرف دیگر نوشته اند آزاد که به قول آن یارو... که بود؟ هان! یادم آمد. شادمهر عقیلی که میگفت آزادی بوی خون میده! البته من چند باری خون را بو کرده ام. تا آنجایی که یادم هست خون بنده بوی خاصی ندارد! حالا خون بقیه را نمیدانم. البته در کلاس اول دبیرستان که درس زیست هم داشتیم بحثی در رابطه با خون و ساختار آن هم به ما یاد دادند. یادم نمی آید معلممان گفته باشند خون بویی دارد. آن زمان معلم ما آقای نشیبی بود. میگفت در نمونه دولتی هم درس میدهد. یعنی معلم خیلی خوبی بود. ما هم که در طول زندگی پر برکتمان کمتر معلم خوب داشتیم او را خوب در یاد داریم. البته دروغ نشود! من اسامی تک تک معلمینی که تا کنون سرکلاسشان بودم را در یاد دارم. اگر باور ندارید نام تک تک شان را برایتان بیاورم؟ ولی حقیقتش را بخواهید از دست این معلمین چه رنج ها که نکشیده ام. یهو فکر نکنید من آدم زود رنجی هستم!؟! نه اصلا هم اینگونه نیست. البته نمیدانم چرا بعضی از دوستانم میگویند خیلی حساس و دلنازکم. ولی کلا شما به حرف های دوستانم توجه نکنید. اتفاقا به عقیده خودم آدم خشنی هم هستم! چون خشونت را لازم برای یک مرد میدانم. البته منظورم این نیست که با همسرش با خشونت برخورد کند! نه! این کار بدی است. ولی در وقت ضرورت خشونت خوب است. مثلا یکی سربه سرتان گذاشت امانش ندهید به سرعت وارد مرحله فیزیکی دعوا شوید. البته اگه طرف مقابلتان مونث بود این کار را نکنید. یادم هست دخترکی خوش سیما به بنده متلکی زد! شیطان رجیم به فریادش آمد!! به جان خودم راست میگویم! والا شایسته بود به روش خودم جوابِ زبان درازی اش را میدادم نه با یک لبخند. ضعیفه! نه تربیت داردی نه خانوادگی!! زبان کلفت گردن دراز!! یک زمانی پسرها پی دخترها می امدند. نمیدانم من خیلی عقبم یا زمانه خیلی جلوست! پسر حیا کند و دختر حیا نکند؟ این چه فرهنگی است آخر؟ این چه وضع است؟ کجای تاریخمان این گونه بوده ایم؟ یک دختر با صد پسر می چرخد و عین خیالش هم نیست! خب همین است که سن ازدواج بالا می رود. عاقل مردی میگفت در زمان های قدیم پسر تا به سن 15 سالگی میرسید هم به بلوغ عقلی میرسید هم عاطفی و هم جنسی. خلاصه 20 سالگی اش تمام نشده یک مردی میشد برای خودش. و ازدواج می کرد. البته از این ها بگذریم خداوکیلی دختر خیلی خوب و زیبا رویی است. دختر همسایه ماست! خوش به حال دوست پسرهایش!

بقیه خاطره کنکورمان را بیخیال! تا همین جایش را هم بخوانید مچکرم
۱۷ تیر ۹۰ ، ۱۵:۰۵ ۱۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

اصلاحات مُرد، زنده باد اصلاحات

وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ

و پروردگار تو [هرگز] بر آن نبوده است كه شهرهايى را كه مردمش اصلاح طلب اند به ستم هلاك كند. هود /117

 آري. جامعه اي كه اصلاح طلب نداشته باشد به سمت نابوي ميل مي كند. و اين قانون جهان است كه خدا آن را وضع كرده. ملتي كه اصلاح طلب نداشته باشد افراد شرور جامعه بر آن حاكم خواهند شد. اين ملت متوقف و راكد خواهد ماند و به فساد كشيده خواهد شد. و آنگاه اين جامعه به قول مولايمان علي (ع) هر چه دعا كند به اجابت نخواهد رسيد و به عبارتي مورد غضب خدا قرار خواهد گرفت. براي روشن تر شدن موضوع از مسير ديگري وارد خواهم شد؛

اولين و مهمترين قدم را پيامبر اكرم برداشت. هدف او اصلاحات ساختاري در سراسر جهان بر پايه توحيد بود. باور او اين بود كه تمام وجود انسان مسخر "ايمان" است. به همين خاطر كار خود را با اصلاح جهانبيني انسان ها آغاز كرد. سپس جهت گسترش اخلاق، عدالت، كرامت انساني، علم دوستي و دانش، صلح و مهرباني و مبارزه با ن‍ژاد پرستي دست به اقدامات مهم و ماندگاري زد. او به كمك وحي تمام زواياي جهان را بررسي كرد. مخاطب اصلي خود را عقل و خرد و روح و فطرت انسان ها قرار داد. حركت او جدا شايسته تقدير است. چرا كه اين حركت در طول زمان مديدي و در ميان مردم كثيري و در جان آنها نفوذ كرده است. يعني يك حركت جامع سه بعدي. علت موفقيت و ماندگاري و تاثير گذاري جريان اصلاحي او اين است كه او ميدانست تمام انسان به چه چيزي نياز دارد. پاسخ سوالهاي اساسي و محوري مردم خويش را ميدانست. و اگر حركت او بر پايه عقل و منطق نبود هرگز شريعت او در سِر وجود مردم بيشماري رسوخ نمي كرد.

و ما ميبينيم با وجود گذشت بيش از 1400 سال از آغاز حركت او مكتب او روز به روز قدرتمند تر و مقبول تر مي شود. تا حدي كه مسلمانان ادعا دارند با چند قباله روسري ميتوانند پايه هاي اتحاديه اروپا را به لرزه درآورند. حيات اين اصلاحات را مي توان در ساقط كردن حاكمان ظالم در قرن 21 ديد.

شخصيت هاي مختلف ديگري براي تثبيت و تقويت حركت پيامبر از همه هستي خود گذشتند. بعد از رحلت پيامبر مهمترين نگهبان شريعت، حضرت زهراي 18 ساله بود. سپس ساير معصومين هر كس به شكلي و به طريقي.

وجه مشترك حركتهاي انجام شده توسط معصومين اين بود كه همگي براي انجام اصلاحات (در زمينه هاي مختلف اجتماعي) از همه هستي خود گذشتند. آري براي اصلاحات هم بايد خون داد و هم خون ريخت.

تاريخي ترين و حماسي ترين حركت اصلاحي را حسين بن علي (ع) در قيام روز عاشورا انجام داد. خود او در آغاز اين قيام هدفش را اين گونه بيان كرده بود كه هدف من از اين قيام ، اصلاح در جامعه جدم رسول الله است. معني اين گفتار اين است جامعه اسلامي بيش از همه جوامع نياز به اصلاحات دارد و تا وقتي كه اين جامعه به اصلاحات كامل نرسد نمي تواند ادعا كند كه جهان را اصلاح مي كند. ايشان در عرض يك روز تمام مال و هستي و آبرويش را براي انجام اصلاحات در جامعه اسلامي عرضه كرد. اين حد اعلاي فداكاري است كه يك انسان مي تواند انجام دهد. داستان عاشورا به قدري وحشيانه پايان يافت كه شكسپير كه مسلمان هم نبود گفت كه عاشورا غم انگيز ترين تراژدي تاريخ است.

نكته مشترك حركت هاي اصلاحي معصومين اين بود كه هر كس به روشي متناسب با مقتضيات زمان و مكان قدم برميداشت. يكي با جنگ، ديگري با حكومت، يكي با تاسيس دانشگاه هاي علوم انساني و علوم طبيعي و يكي با سخنراني، يكي با نوشتن لوايح حقوقي و اجتماعي (حقوق امام سجاد). و خود ايشان با خواندن مناجات و ادعيه (صحيفه سجاديه) اصلاحات را رها نكرد.نه! هرگز هدف او اين نبود به مردم عربي ياد دهد. چرا مخاطب اين دين همه زبان ها و نژادهاست. چرا كه حرف هاي اين دين نياز نوع انسان است نه نژاد خاص. در آن زمان به علت وجود خفقان شديد حكومتي نمي توانست با مردم مستقيما حرف بزند. لذا او در عين اينكه آداب سخن گفتن با خدا را به مردم آموخت حرف هايش را به شكل هنرمندانه اي در بين مناجات ها و ادعيه هاي خويش بيان كرد.

اين ها را گفتم كه اين را بگويم. جهان به شدت به بيماري فساد و نفاق آلوده شده است. و ايران هم از اين قاعده مستثني نيست. اگر ما مي خواهيم جهان اصلاح شود بايد در ابتدا كشورمان را اصلاح كنيم. چرا كه فساد به حد اعلاي خود رسيده است. بايد در ميان ما مردمي اصلاح طلب خارج شوند و اين وعده خداوند است كه اصلاح طلبان پيروز خواهند شد. كسي كه مي خواهد اصلاح طلب باشد بايد همه مصالح جامعه را به خوبي بشناسد. و براي انجام اصلاحات بايد مقتضيات زمان و مكان را در نظر بگيرد. در راه اصلاحات بايد از خود گذشتگي كرد. آري! اصلاحات خون مي خواهد. و تاكيد مي كنم كه اصلاحات ما بايد يك اصلاحات واقعي (هر كس در حد توان و بضاعت خودش) و در همه زمينه ها و لايه هاي اجتماع باشد. اين اصلاحات بايد با آگاهي كامل باشد و مراقب باشيم نبايد به نام مقدس اصلاحات كه شعار پيامبران و امامان است فساد ايجاد كنيم.


+ منظور از فساد فقط مباحث فساد جنسي و اعتياد، آدم كشي و دزدي و از اين قبيل موراد نيست. بلكه هر حركتي كه موجب بي نظمي، اختلال، تشتت و توقف گردد نوعي فساد است و عامل اينها مفسد في الارض است.

+ و هنگامي كه به آنها گفته شود، در زمين فساد نكنيد مي‏گويند ما فقط اصلاح طلبيم. آگاه باشيد اينها همان مفسدانند ولي نمي‏فهمند. سوره بقره/ آيات 11 و 12

+ با عرض پوزش از همه دوستان اينترنتم وصل نيست و بعيده كه به زودي وصل بشه. اگه جواب كامنتها رو دير دادم دلخور نشيد. قربان همه شما

۱۳ تیر ۹۰ ، ۱۵:۴۴ ۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

مادری دارم، بهتر از برگ درخت...

مادرم، و من. و خواهر بزرگترم و باز هم من. جمعیم دور هم. گل میگیم و گل میشنفیم. خواهرزاده عزیزم از خواب بلند میشه...

ــ خواهر گرام: دخترم! زهرا! بیا تو بغلم عزیزم

ــ خواهرزاده گرام: اوواا (گریه)

هنوز زبونش باز نشده! ولی مشخصه که داره ناز میکنه

مامانم به خواهرم میگه چرا نمیری بغلش کنی؟ خواهرم جواب میده که می خوام خودش بیاد سمتم. مادرم (با همون لحن دلسوزانه و مهربون همیشگی)در جوابش چیزی میگه که هم من تحت تاثیر قرار میگیرم و هم خواهرم. گفتش شخصیت بچه رو خورد نکن. به غرورش احترام بذار.  توقع داره تو بری سمتش. اون فرقی بین تو و خودش نمیدونه. از الان بهش احترام بذار تا اون هم در اینده به تو احترام بذاره.

+ فقط یک نفر میتونه بفهمه چرا این پست رو گذاشتم. که اونم خبر نداره من وبلاگ دارم!

+ سهراب راست مي گفت که :" ايران ؛ سرزمين مادران خوب و روشنفکران بد است".

+ تقدیم به مادرعزیزم و همه مادران مهربان.

۱۱ تیر ۹۰ ، ۱۴:۳۷ ۱۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری

ریاضیات خلقت

انا كل شي خلقنا بقدر (قرآن کریم)

تا حالا به این فکر کردی معنی این آیه چیست؟

قدر یعنی اندازه گیری تقدیر یعنی اندازه

یعنی حساب و کتاب

یعنی ریاضی

بعله عزیز!

جهان یک واقعیت است

و خدا مبدع و مخترع آن میگوید من جهان را براساس ریاضیات آفریدم.


+ وقتی کسی میگه هیچ برگه درختی مگر براساس تقدیر خدا سقوط نمیکنه یعنی اینکه این عمل فیزیکی و البته هیچ عمل فیزیکی دیگه هرگز صورت نمیگرد مگر براساس یک ریاضیات خاصی که در علم فیزیک آن را بررسی میکنند. که بنیانگذار اصول این علم خداست. پس نتیجه میگیریم رشته ریاضی و فیزیک الهی ترین و مقدس ترین رشته است

+ حالا برو صدتا کنکور تجربی و انسانی هنر و زبان بده (این نوشته رو گذاشتم تا عزیزانی که فردا و پس فردا کنکور دارند روحیه بگیرند)

+ امروز ما هم کنکور دادیم

+

۰۹ تیر ۹۰ ، ۱۵:۴۴ ۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی سواری