وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ

و پروردگار تو [هرگز] بر آن نبوده است كه شهرهايى را كه مردمش اصلاح طلب اند به ستم هلاك كند. هود /117

 آري. جامعه اي كه اصلاح طلب نداشته باشد به سمت نابوي ميل مي كند. و اين قانون جهان است كه خدا آن را وضع كرده. ملتي كه اصلاح طلب نداشته باشد افراد شرور جامعه بر آن حاكم خواهند شد. اين ملت متوقف و راكد خواهد ماند و به فساد كشيده خواهد شد. و آنگاه اين جامعه به قول مولايمان علي (ع) هر چه دعا كند به اجابت نخواهد رسيد و به عبارتي مورد غضب خدا قرار خواهد گرفت. براي روشن تر شدن موضوع از مسير ديگري وارد خواهم شد؛

اولين و مهمترين قدم را پيامبر اكرم برداشت. هدف او اصلاحات ساختاري در سراسر جهان بر پايه توحيد بود. باور او اين بود كه تمام وجود انسان مسخر "ايمان" است. به همين خاطر كار خود را با اصلاح جهانبيني انسان ها آغاز كرد. سپس جهت گسترش اخلاق، عدالت، كرامت انساني، علم دوستي و دانش، صلح و مهرباني و مبارزه با ن‍ژاد پرستي دست به اقدامات مهم و ماندگاري زد. او به كمك وحي تمام زواياي جهان را بررسي كرد. مخاطب اصلي خود را عقل و خرد و روح و فطرت انسان ها قرار داد. حركت او جدا شايسته تقدير است. چرا كه اين حركت در طول زمان مديدي و در ميان مردم كثيري و در جان آنها نفوذ كرده است. يعني يك حركت جامع سه بعدي. علت موفقيت و ماندگاري و تاثير گذاري جريان اصلاحي او اين است كه او ميدانست تمام انسان به چه چيزي نياز دارد. پاسخ سوالهاي اساسي و محوري مردم خويش را ميدانست. و اگر حركت او بر پايه عقل و منطق نبود هرگز شريعت او در سِر وجود مردم بيشماري رسوخ نمي كرد.

و ما ميبينيم با وجود گذشت بيش از 1400 سال از آغاز حركت او مكتب او روز به روز قدرتمند تر و مقبول تر مي شود. تا حدي كه مسلمانان ادعا دارند با چند قباله روسري ميتوانند پايه هاي اتحاديه اروپا را به لرزه درآورند. حيات اين اصلاحات را مي توان در ساقط كردن حاكمان ظالم در قرن 21 ديد.

شخصيت هاي مختلف ديگري براي تثبيت و تقويت حركت پيامبر از همه هستي خود گذشتند. بعد از رحلت پيامبر مهمترين نگهبان شريعت، حضرت زهراي 18 ساله بود. سپس ساير معصومين هر كس به شكلي و به طريقي.

وجه مشترك حركتهاي انجام شده توسط معصومين اين بود كه همگي براي انجام اصلاحات (در زمينه هاي مختلف اجتماعي) از همه هستي خود گذشتند. آري براي اصلاحات هم بايد خون داد و هم خون ريخت.

تاريخي ترين و حماسي ترين حركت اصلاحي را حسين بن علي (ع) در قيام روز عاشورا انجام داد. خود او در آغاز اين قيام هدفش را اين گونه بيان كرده بود كه هدف من از اين قيام ، اصلاح در جامعه جدم رسول الله است. معني اين گفتار اين است جامعه اسلامي بيش از همه جوامع نياز به اصلاحات دارد و تا وقتي كه اين جامعه به اصلاحات كامل نرسد نمي تواند ادعا كند كه جهان را اصلاح مي كند. ايشان در عرض يك روز تمام مال و هستي و آبرويش را براي انجام اصلاحات در جامعه اسلامي عرضه كرد. اين حد اعلاي فداكاري است كه يك انسان مي تواند انجام دهد. داستان عاشورا به قدري وحشيانه پايان يافت كه شكسپير كه مسلمان هم نبود گفت كه عاشورا غم انگيز ترين تراژدي تاريخ است.

نكته مشترك حركت هاي اصلاحي معصومين اين بود كه هر كس به روشي متناسب با مقتضيات زمان و مكان قدم برميداشت. يكي با جنگ، ديگري با حكومت، يكي با تاسيس دانشگاه هاي علوم انساني و علوم طبيعي و يكي با سخنراني، يكي با نوشتن لوايح حقوقي و اجتماعي (حقوق امام سجاد). و خود ايشان با خواندن مناجات و ادعيه (صحيفه سجاديه) اصلاحات را رها نكرد.نه! هرگز هدف او اين نبود به مردم عربي ياد دهد. چرا مخاطب اين دين همه زبان ها و نژادهاست. چرا كه حرف هاي اين دين نياز نوع انسان است نه نژاد خاص. در آن زمان به علت وجود خفقان شديد حكومتي نمي توانست با مردم مستقيما حرف بزند. لذا او در عين اينكه آداب سخن گفتن با خدا را به مردم آموخت حرف هايش را به شكل هنرمندانه اي در بين مناجات ها و ادعيه هاي خويش بيان كرد.

اين ها را گفتم كه اين را بگويم. جهان به شدت به بيماري فساد و نفاق آلوده شده است. و ايران هم از اين قاعده مستثني نيست. اگر ما مي خواهيم جهان اصلاح شود بايد در ابتدا كشورمان را اصلاح كنيم. چرا كه فساد به حد اعلاي خود رسيده است. بايد در ميان ما مردمي اصلاح طلب خارج شوند و اين وعده خداوند است كه اصلاح طلبان پيروز خواهند شد. كسي كه مي خواهد اصلاح طلب باشد بايد همه مصالح جامعه را به خوبي بشناسد. و براي انجام اصلاحات بايد مقتضيات زمان و مكان را در نظر بگيرد. در راه اصلاحات بايد از خود گذشتگي كرد. آري! اصلاحات خون مي خواهد. و تاكيد مي كنم كه اصلاحات ما بايد يك اصلاحات واقعي (هر كس در حد توان و بضاعت خودش) و در همه زمينه ها و لايه هاي اجتماع باشد. اين اصلاحات بايد با آگاهي كامل باشد و مراقب باشيم نبايد به نام مقدس اصلاحات كه شعار پيامبران و امامان است فساد ايجاد كنيم.


+ منظور از فساد فقط مباحث فساد جنسي و اعتياد، آدم كشي و دزدي و از اين قبيل موراد نيست. بلكه هر حركتي كه موجب بي نظمي، اختلال، تشتت و توقف گردد نوعي فساد است و عامل اينها مفسد في الارض است.

+ و هنگامي كه به آنها گفته شود، در زمين فساد نكنيد مي‏گويند ما فقط اصلاح طلبيم. آگاه باشيد اينها همان مفسدانند ولي نمي‏فهمند. سوره بقره/ آيات 11 و 12

+ با عرض پوزش از همه دوستان اينترنتم وصل نيست و بعيده كه به زودي وصل بشه. اگه جواب كامنتها رو دير دادم دلخور نشيد. قربان همه شما