علت عدم موفقیت جنبش سبز چه بود؟

سر نوشت: نوشتن درباره مسائل سیاسی کمی سخته. من قصد ندارم چیزی در بحث سیاسی را رد یا اثبات کنم. و البته خودم رو به هیچ وجه در حدی نمی بینم که این کار را بکنم. ولی آدم بی طرفی هم نیستم. به هر حال من باوری دارم ولی در این باور سوالی بزرگ نهفته. که به عقیده من بعد 2 سال و اندی این سوال مهمترین سوالیه که باید طرفین بهش پاسخ بدند.


قبل از هر چیز باید درباره فرض سوال به توافق برسیم. و اون اینه که جنبش سبز نه تنها به هیچ کدام از اهدافش نرسید بلکه الان تقریبا به صورت کامل شکست خورده.

خب چرا اینجور شد؟ در حالی که تمام قدرت های دنیا مادی و معنوی ازش حمایت میکردند. از ایالات متحده و قاره اروپا بگیرید تا عربستان سعودی و مصر سابق. صدها سایت مهم جهانی و بزرگترین شبکه های ماهواره ای بگیرید تا میلیون ها دلاری که کنگره آمریکا برای حمایت از جنبش تصویب کردند. کار ندارم با چه هدفی این حمایت ها رو کردند. ولی چیزی که هست هزینه که برای موفقیت جنبش سبز خرج شد به تنهایی میتونست تمام دیکتاتورهای عالم رو نابود کنه. به تنهایی میتونست  سراسر اروپا رو به هم بریزه. در عرض 2 روز 1 میلیارد و نیم انسان خبر کشته شدن دختری در تهران، توسط جمهوری اسلامی (!) رو شنیدند. صدای جنبش به تمام دنیا مخابره شد. اینها بماند، تمام احزاب سیاسی ایرانی از سلطنت طلبها بگیرید تا کمونیستها و تا مجاهدین خلق که مد شده اون ها رو مافقین صدا کنند (البته ظاهر و باطنشون یکیه، نمیدونم چرا بشون میگن منافق!) از عبدالمالک ریگی بگیرید تا تروریست ها و هرچی حزب مخالف نظام. تازه رهبری جنبش توسط افرادی صورت میگرفت که میشه گفت 24 سال تمام مسئولیت ها دست خودشون بود. از وزارت اطلاعات بگیرید تا چند دوره ریاست جمهوری و ریاست مجلس و خلاصه آدم هایی که ختم سیاست اند. این ها رهبران جنبش بودند!

به حدس خودم بیشتر از 60 درصد دانشجوها طرفدار جنبش بودند. اکثر هنرمندان سینما و اکثر اون هایی که رسانه در اختیار داشتند. جنبش برای موفقیتش دست به هر کاری زد همه با تمام وجود مایه گذاشتند. خیلی انرژی صرف کردند. خون دادند و خون گرفتند سوختن و سوزوندند، و خلاصه همه چیز جور بود! پس گره کار کجاست که حتی نتونستند یک انقلاب مخملی راه بندازند؟ حالا بماند انقلابی شبیه به انقلاب 57 یا انقلاب مصر بلکه حتا یک امتیاز کوچیک هم از نظام نگرفتند! و حتا تر نتونستند مانع از موفقیت نظام در پیشبرد اهدافش بشند!


ته نوشت: بیاید بجای اینکه صورت مسئله رو پاک کنیم و یا دست به توجیه بزنیم منظقی تر و بدون تعصب فکر کنیم. نظرات آزاده و هر کس هر چیزی که به ذهنش برسه بگه. فقط خواهشا بدون تعصب. من منتظر جواب شما هستم. البته عقیده خودم رو در پاسخ به این سوال در پست دیگه ای خواهم گفت.