چند روز پیش یکی از دوستانم برام پیامی فرستاد به این مضمون:

"فرمان دادم بدن مرا مومیایی نکنند و در تابوت نگذارند و به خاک بسپارند تا اجزای بدنم جزو خاک ایران شود. (کوروش کبیر) امروز سالروز تولد بزرگمردی که 2564 سال پیش به انسان احترام میگذاشت. به حرمت پدر ایران زمین این پیام را منتقل کنید تا ایرانی یادش را گرامی بدارد."


البته هم من کمی ایرانی هستم هم پدر و مادرم. ولی مطمئنم که از نسل مرحوم کورش نیستم. و چیزی که از ویکی پدیا فهمیدم اینه که بین 40 تا 50 درصد مردم ایران فارس نیستند و از نژادهای دیگه هستند. پس این حرف خیلی غلطه که ایران رو مال فرزندان کوروش بدونیم. به همین خاطر درخواست فرستنده پیام رو اطاعت نکردم و بالعکس تصمیم دارم چند اشکال از این پیام بگیرم.
یکم: لطفا این جمله ای که از مرحوم کوروش نقل کردید رو برای خوارج (خصوصا اروپایی ها) نقل نکنید چون اینطور فکر میکنند همه مردم ایران بی سوادند و در عصر کوروش زندگی می کنند. چرا که علم شیمی ثابت کرده که هیچ عنصری به عنصر دیگه تبدیل نمیشه. یعنی اینکه جسد مرحوم کوروش تبدیل به خاک ایران نشده بلکه خوراک حشرات زمینی، کرم ها، و خوراک باکتری ها شده. و یحتمل الان هم داره به نفت تبدیل میشه! و بقیه ماجرا !!!
دوم: اینکه نوشته اید 2564 از تولد مرحوم کوروش گذشته رو هم جایی نقل نکنید. چرا که اصلا مستند نیست. و البته اینکه ما ایرانی ها از دو هزار سال پیش با قاطعیت حرف میزنیم خودش از شگفتی هاست. چرا که تمام کتب تاریخی حداکثر مال هزار و چهارصد سال پیشه. حالا چطور مایی که به سرعت شام دیشب رو فراموش میکنیم 2564 سال پیش رو در یاد داریم؟ همین الانش هم اینکه میگن 2011 سال از میلاد مسیح گذشته یک حرف قراردادیه و بعید نیست این تاریخ چند صد سال بالا پایین باشه. و حتی در یک کتابی میخوندم که اگر پیامبر ما نبوت عیسی مسیح رو تایید نمی کرد بعید نبود که در اصل وجود ایشون هم شک کنند!

سوم: واقعا چرا ما این همه متعصب شدیم؟ طوری که درباره شخصی مانند کوروش این همه اغراق کردیم؟ خیلی هم اغراق کردیم طوری که از اون خدایی درست کردیم برای پرستش!
متاسفانه در گوگل تصاویر متعددی از سجده برای کوروش وجود داره که آبروی ما را برده است.

البته من تاریخ شناس نیستم و ادعایی ندارم ولی به عنوان یک پشت کنکوری جهان سومی چند نکته درباره مسائل تاریخی فهمیدم. اصلیشون اینه که وقتی که در کتب تاریخی به تناقض گفتاری واضح برخوردی به کل کتاب شک کن. دوم اینه که مهمترین کتاب تاریخی آثار باستانیه باقی مونده است نه کتابهایی که در چند قرن اخیر چاپ شده.

بیاید منصفانه آثار باقی مونده از تاریخ هخامنشی رو نقد کنیم. تخت زیبا و مجلل جمشید و قصری به نام پاسارگاد. این 2 تنها آثاری هستند که از دوره هخامنشی باقی مونده.  با بنایی شبیه به بناهای روم و یونان باستان! اولین چیزی که میفهمیم این که غرب زدگی سابقه تاریخی داره؟!؟! چرا که ساختن همچین بناهایی متناسب برای کشورهای اروپاییه نه کشوری مثل ایران! اون هم در اون بیابان هایی که روزهایی گرم و شبهایی بسیار سرد داره اونم با سنگهایی که خودش هادی سرما و گرماهستند! عجیبه نه؟ بخاطر همینه که فقط در اون دورها همچین بناهایی ساخته شده و معمولا در دوره های بعد و قبل از هخامنشی و ساسانی ساختمونها از خشت و گل درست شده که مناسب شرایط زیست محیطی ایران باشه.

نتیجه گیری دیگه اینه که پادشاهان از جمله کوروش اصلا به مردم توجه نداشتند! چرا که از تمام دوره ها بعد از هخامنشی آثاری از قبیل کاروانسرا ، جاده ها ، حمام های عمومی و چیزهای دیگه باقی مونده ولی از دوره هخامنشی (به جز اون قصرهای مجلل که برای خودشه) حتی سکه ای هم باقی نمونده! خواهش میکنم به موزه ها سر بزنید و بپرسید آیا چیزی از اون دوران باشکوه (!!) مونده که ثابت کنه پادشاهان اون دوره خدمتی به مردم ایران کرده باشند؟ و آیا چیزی باقی مونده که ثابت کنه اونها ساده زندگی کردند و در رفاه مطلق نبودند؟!؟!  چیزی که برای من داره ثابت میشه اینه که  کوروش عموما درگیر جنگ بوده برای تشکیل امپراطوری بزرگ. اون به هدفش نمیرسه ولی از خودش آثاری بجا میذاره که به مردم آینده القا کنه که انسانی بزرگ و خدمت گذاری بوده! و من و شمای در قرن 21 به سادگی گول یک گل نوشته (کتیبه کوروش) رو خوردیم که سراسر خودستاییه با دروغ های بزرگ!
 
+ متن کتیبه کوروش. وقتی داشتم اینو میخوندم فقط به حماقت خودمون میخندیدم که چرا باید ادعاهای کوروش رو به عنوان سند حقوق بشر قبول کنیم؟

+ من در اینجا لازم میدونم از اون دوست بزرگوار که برام اون پیام مذکور رو فرستاده تشکر کنم که باعث و بانی اصلی این گفتار اون پیام بوده. و البته امیدوارم این رو نخونه چرا که اون با همه تفکراتی که داره برام خیلی عزیز و بسیار قابل احترامه. ولی من به عنوان فرزند کوچک جامعه ننگم میاد ببینم مردم، از کوروش کبیر بتی ساختند برای پرستش. ننگم میاید به هر وسیله ای سعی میکنیم برای خودمون افتخار جمع کنیم. اصلا گیرم که کوروش بود مرد فاضل! از فضل پدر تو را چه حاصل؟